Campoliete B

-09 e.Tornesh-Vivaldi
Eller Perra som han kallas är en otroligt personlig häst! Han har sina egna påhitt till allting! 
Han springer i boxen om han inte får mat först och verkligen visar att han tycker att han är kungen i stallet. 
Han bestämmer över ALLA i hagen, har gått med flera olika och redan som 3 åring så var det han som bestämde. 
Han var tvungen att "godkänna" allt nytt man gjorde med honom innan han gick med på de (okej, inte när det gällde att klippa honom de gick han med på på en gång!) 

När jag fick hem honom från unghäst betet som 2 åring, så var det inte så populärt att man skulle leda honom. Han gick helst på bakbena. Nu går han som en hund. 
Man fick inte borsta under magen, då sparka han efter en. Nu är de det bästa han vet, Otrolig kelig! 
Man fick inte verka honom, hovslagaren kunde kapa hela benen, Nu står han snällt oftast (så länge det inte blir tråkigt;)
Det var inte en tanke på att lasta honom, gick inte i närheten av rampen ens fast man fjäskade med mat/kompis gud vet allt. 
Nu springer han in/lastar sig själv. 
Har under senaste 1-1,5 året inte haft något sånt där som han tvärvägrar och göra, ifrågasätter kanske lite men går alltid med på saker nu för tiden! 

Han gjorde en rätt rolig grej i söndags innan jag skulle åka till ridhuset och har precis borstat honom. 
Har hängt min jacka och hans täcke på boxdörren och han ska såklart dit och pilla och försöka putta ner dom, säger jag åt honom, vänder ryggen till då är han påväg att lägga sig och rulla, ryter i åt honom, han ställer sig upp igen med en jäkla fart. Jag vänder ryggen till igen hör hur han puttar ner täcket på golvet, min spontana fråga blev "är du dryg?" Mitt svar blev att han la sig och rulla 5 sek senare! Ställer sig upp och vägrar skaka av sig spånet!  
Japp sån är han! 

Jag trodde knappt det skulle gå att rida in honom ännu mindre hoppa! 
Men här är vi idag, med en otroligt snäll 5åring som hoppar ALLT man styr på, aldrig tittat på något.. Första gången han såg en vattenmatta så reflekterade han inte ens över att den var där, var bara att styra på så hoppade han! 

Jag kan erkänna att han har inte varit min favorit häst i stallet men nu börjar det vända faktiskt! Han är rätt rolig samt att han börjar visa att det finns språng i honom! Sånt tryck i bakbena.. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0