Det där med provridning

Det här med provridning tycker jag är svårt. Alla gör på olika sätt man får helt enkelt hitta det sätt som passar en själv bäst så man får ut det mesta och bästa av ridningen.

Jag gör alltid så att jag sitter upp på hästen direkt alltså jag vill inte att ryttaren ska rida den innan. Visst ibland kan det kännas tryggt att se hur den är från backen innan man rider men då hinner även ryttaren påverka den även om det inte är någon längre stund den rider tex om ryttaren börjar hoppa då blir en del hästar lite taggade och kan vara svåra att rida på backen efter det då får man inte en riktigt känsla för hur den är egentligen.. Och skulle det vara så att den inte är ridbar så visar det sig på en gång utan att ryttaren fått den ridbar denna dag..

Själva hoppdelen skiljer sig också från person till person och självklart beror det på vad det är för häst man provar det är ju skillnad om man provar en häst som ska gå upp till 120 eller upp till 150..
Jag tycker absolut när man provrider häst som man ska rida större klasser på att man ska hoppa större hinder och testa den lite utan att det blir dumdristigt. En häst som är van att gå stora klasser hoppar ofta inte speciellt spektakulärt på små hinder och kan se ganska "tråkiga" ut men när man höjer upp lite så kan dom börja hoppa på ett helt annat sätt och med ett annat tryck i sprången.

Det är väldigt svårt att hitta sin "drömhäst", tror det är i princip omöjligt att hitta en häst som har alla egenskaper man söker, Min drömhäst ser ut såhär tex  den ska vara snygg, bra modell, bra gångarter, bra hopp, stort scoop, bra hjärta och ett bra hopphuvud. Men jag tror man måste rucka lite på egenskaperna man söker. Den kanske inte måste vara snygg utan kankse rent av ful men ändå kan den hoppa hus och trots att den är ful så kan den gå långt. Eller att den kankse inte har världens bästa teknik och scoop men den har ett hjärta av guld och super bra hopphuvud det kan ta dom långt kankse till och med längre än en häst som har bra teknik och scoop men saknar hopphuvudet och hjärtat.

Min häst Debbie, hon har ingen vidare teknik men hon har ett enormt hjärta och hopphuvud och hon har plac i internationella 155 klasser. Hon har inge vidare gångarter heller men över hindrena tar hon sig..

Kan vara värt att tänka på, sen så vill man såklart hitta just den hästen som har allt men den kan vara i princip omöjligt..

 Vad kollar ni på när ni provrider hästar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0